5. Pénzimádók – Hetedik ének

Ez a világ megőrült. „Pepe Satan, pape Satan, aleppe.” Vagy mindig is az volt. „Óh, Sátán, Óh, Sátán! Te, aki a kezdet vagy!” Még szerencse, hogy a Pokolban rendszer van! Ide nem kell javasasszonyt, papot vagy pszichoanalitikust hívni, hogy kiűzze a megveszekedettekből az Ördögöt. Ezt az elfoglaltságot meghagyják az élőknek, annak a világnak, ahol bármi megtörténhet bármikor.Itt a föld alatt a logika, az észszerűség, az átláthatóság és a szabályok uralkodnak. Attól eltérni nem lehet. Akkor jön Plutusz – újabb szörny, újabb irtózat – és üvölt. Vergilius – minden titkok tudója – bátorít. Nincs itt semmi baj. Nem kell komolyan venni. Az üvöltés jelen esetben tünet – magyarázza a mester −, amolyan freudi elszólás. Ez a lény egy genetikai tévedés, amely leginkább farkasra emlékeztet, azért süvöltözik, mert pszichológiai problémái vannak. Ugyanis kibillent a lelki egyensúlya, ennek következtében elvetette az érzelmi sújkot és most emiatt frusztrált, más szóval haragszik. Haragudni ugyan nem bűn, minden ember érez ilyesmit, azonban magunkban dédelgetni, majd ijesztő szörnyeteggé növeszteni már az. Ezekkel van tele a pokolnak eme bugyra. Azokkal, akikben elbillent az egyensúly. Erre vagy arra. Mert egyik irány sem jó, mindegyik a pokolba vezető utat jelenti. Ha túl sok pénzt szórsz szét, azért fogsz itt bűnhődni; ha minden garast a fogadhoz versz, meg azért. A pénz, a pénz – minden baj forrása. Firenze veszte. A világ pusztulása. Mert ha van pénz, az a baj. De ha nincs, az még nagyobb gond. Mert a pénz olyan, mint az ember. És az ember olyan, mint a pénz. Ezért két államforma ismert: a fösvény és a pazarló. Középút nincs. Nem is lehet. Itt tehát nincs mentsége senkinek. Mert igenis vegyünk fel hitelt, mert akkor jobb lesz mindenkinek! De nem, szó sem lehet róla, hogy mi hitelezzünk azoknak, akik a takarékosság helyett inkább a napon süttetik a hasukat, vagyis lopják Isten szent napját, sőt mások keservesen megkeresett pénzét két kézzel szórják. Pokolra mindenkivel: hitelezővel, hitelfelvevővel, a bankárral, a szegénnyel, a közgazdásszal, a kapitalizmussal és a kommunizmussal.Azonban egy különbség mégis csak van pénz, ember és államforma között. Csak az ember képes kárhozatra jutni. Így aztán csakis neki kell elszenvedni az infernó összes kínját névtelenül és reménytelenül. „De buták vagytok, emberek! / A tudatlanság a ti bajotok!“ Így aztán nem marad más, mint a kavargó tömeg, aki mellén súlyt görgetve tölti büntetését. A súly visszagurul – a Pokolban mindig újra kezdődik a vesszőfutása a kárhozott lelkeknek. Ezeknek. A mutatónévmás, nem stilisztikai véletlen, hanem metafizikai valóság. Az út pedig halad tovább. Lefelé. Az út mindig lefelé halad, minél jobban győzködjük magunkat, hogy felfelé tartunk, annál jobban süllyedünk. A mélység felé. Mert születésünk pillanatától kezdve lassan öregszik a test és borzolódik a lélek. Pusztulnak a sejtek, romlanak a gének, korrumpálódik a morál, elveszítjük a lelket, de megtaláljuk az igazit, aki persze nem szőke herceg fehér lovon, vagy nem éppen az alvó Csipkerózsika, majd megtanuljuk elfogadni a magányt, de mire mindez megtörténne, névtelenül kötünk ki a Pokol negyedik bugyrában a mértéktelenek közt. Mert hiszen mi más lehetne az élet, mint kiszámíthatatlan mértéktelenség.

Magyary Ágnes
fotó: Balassa László

5. pénzimádók – A Pokol negyedik körében nagy a tömeg, mert ez az egyik legelterjedtebb bűn. A tömegben mindenki nagy súlyokat görget, taszigál. Itt vannak a kuporgatók és a túlzott költekezők is, egyik csapat az egyik, másik csapat a másik félkörön vándorol oda-vissza, a kör két pontján ütköznek, találkoznak, és egymást gyalázzák – minek szórod, minek kuporgatod.